new_family3.jpg
Az előző cikkünk szerinti tesztautó biztosításán túl a Renault Hungária meghívására részt vettünk a ma délelőtt lezajlott online sajtóbemutatón, ahol elsődlegesen a három új modellel kapcsolatos tudnivalókat ismertették, de kérdések feltételére is volt lehetőség. Sok érdekes dolgot megtudhattunk, a teljesség igénye nélkül ebből szemezgettünk.

A Dacia sikertörténete: 15 év alatt 7 millió eladott jármű.

Európában a Dacia az első helyen van a magánvásárlások terén, és ugyanezt mondhatjuk el Magyarországról, hiszen 2020-ban magánvásárlók közül legtöbbet Daciából vettek! Őszintén bevallva, amikor a klubunk 2005-ben elindult, erre álmunkban sem gondoltunk volna. Mármint arra, hogy 15 évvel később ez lesz a helyzet. Most írhatnánk, hogy sokkal hamarabb kellett volna ennek elérkeznie, de a magyar piac sokáig ellenált. A teljesen új három modellt három gyárban gyártják majd: Pitesti, Tanger és Casablanca. Animációk mutatták be az átváltozást a régi is új modellek között, remélem ezeket a szemléletes anyagokat Veletek is megoszthatjuk majd hamarosan.

Sandero
A robosztusabb jármű 9 cm-el szélesebb, az első nyomtáv 15 mm-el nőtt, és a kerékjáratok is szélesebbek. Ugyanakkor a légellenállás 11,1%-kal javult, ez köszönhető a tetőmagasság 1 cm-es csökkentésének, ami hátul már 2 cm. Új beépített műszeregység, új kezelőszervek, klíma esetében időzítéses mód, új üléslapok és támlák, vékonyabb fejtámlák a kilátás elősegítése érdekében. Ezek persze mindhárom modellre érvényesek.
Belső tér is javult, hiszen válltér 8 mm-el, míg a hátsó lábtér 4 cm-el lett nagyobb. Csomagtér is növekedett 8 literrel, az így kialakult 328 liter a kategóriájában magas érték, és családi használatra is megfelelő lehet. Az elektromosan nyitható napfénytető is megjelenik, erre azonban csak később, néhány hónap múlva lesz lehetőség.

Stepway
A megemelt kivitelű Sandero megőrizte hasmagasságát (174 mm), a külső méretnövekedésével még hangsúlyosabb crossover jegyeket mutat. Csak erre jellemző dizájn és használati elemek, külsőleg és a beltérben egyaránt. Nagyon praktikus a hosszanti tetősínből egyszerűen gyorsan átalakítható tetőcsomagtartó, így azt nem kell külön vásárolni. A légellenállást itt is sikerült csökkenteni 6,3%-al.

Logan
A Sandero orrészét kapta, hossza nőtt 4 cm-el. Tetőív itt is alacsonyabb, a légellenállás így 9,8 %-al csökkent. Az eddig sem kicsi hátsó lábtér 42 mm-el nőtt, a csomagtartó pedig 18 literrel, ami így már 528 l. Csomagtér távirányítóval nyitható, rendelhető hozzá moduláris csomagtér rendező és az első ülések hátlapján felhajtható asztalka pohártartóval a hátul ülők kényelméért.

Dacia1

Multimédia
Amikor elhoztam a tesztautót beülve kissé meglepődtem, hogy nincs rádió, és nincs kijelző, csak középen egy Media Control feliratú felhajtható rekesz-szerűség. Persze a rádió szólt. Aztán gyorsan rájöttem a dolgokra, a központi kijelzőn megjelenő menüből a kormányon található kezelőkarok segítségével navigálhattam magam benne. Gyorsan tudtam a telefonomat is csatlakoztatni hozzá. A Media Controllal felszerelt gépkocsiknál az okostelefonra kell letölteni egy alkalmazást (My Dacia) , amely így aztán mindent megjelenít, a telefon pedig a már említett rekeszben stabilan elhelyezhető. Tulajdonképpen a saját telefon lesz a kijelző (erről később külön cikkben foglalkozunk). Media Display is rendelhető, amelynél a telefon tükrözésére is lehetőség van a 8”-os érintőképernyőn, a legmagasabb pedig ezen a téren a Media Nav. Ehhez pedig már telefontartó párosul. Említést érdemel az elektromos szervokormány, Led fényszóró minden felszereltségnél, automatikus kapcsolással, kulcs nélküli indítás, automata ablaktörlő, elektromos kézifék, aktív vészfékező rendszer, holttér-érzékelő, parkoló radar elöl/hátul, tolató kamera, visszagurulás gátló, passzív biztonsági elemként utascella és 6 légzsák. A Renault Cliónál használt CMF-B moduláris platformja nagyobb ellenállást és merevséget garantál kisebb tömeg mellett. Kizárólag benzinmotorok kerülnek beépítésre, az új Logan pedig csak LPG 100 változatban.

A bemutató végén a feltett kérdésekre válaszoltak, köztük a miénkre is:

- Elektromos változat nem lesz a most bemutatott változatokból, a nemrégiben bemutatott Spring lesz az egyetlen tisztán villanymotoros. Viszont hibrid Sandero 2022-ben várható.
- Dízel változatra vonatkozó kérdésünkre az volt a válasz, hogy ilyen nem lesz. Az utóbbi időszak eladásiból csupán 3-5% volt ezek aránya.
- MCV nem várható később sem. Idén megújul a teljes paletta, ennek során a Lodgy helyett érkező modell válhatja ki az MCV-t is.
- A karosszéria galvanizált.
- Lesz kedvezményes finanszírozás a magán vásárlóknak.

Logan más motorizáltságú későbbi megjelenésére vonatkozóan az volt a válasz, hogy ide hozzánk egyáltalán nem is tervezték. Viszont a nálunk tapasztalt népszerűsége miatt mégis lesz, de csak LPG-s motorral, amit a teljes eladási mennyiségre vonatkozó légszennyezettségi előírások kényszerítenek. Ez lett a kompromisszum. Mind a Sandero, mind a Stepway a mai naptól rendelhető, és a kereskedésekben megnézhető, tesztelhető. A Logan áprilistól lesz kapható Magyarországon.