szilikon.jpg
Olvassuk a hírekben, hogy az autógyárak (sajnos már a Dacia is) egymás után kénytelenek csökkenteni, vagy egyenesen szüneteltetni a termelésüket "félvezető" hiányra hivatkozva. Az, hogy ez mit is jelent pontosan, már rábízzák a kedves olvasóra. A félvezetők a Wikipédia szerint:

olyan anyagok, amelyek fajlagos ellenállása a vezetők és a szigetelők közé esik. A félvezetők fajlagos elektromos vezetése közönséges hőmérsékleten 10−9 – 103 1/Ωcm, azaz gyengén vezetik az áramot és nem jók szigetelőnek sem. Alacsony hőmérsékleten a félvezető szigetelőként viselkedik, de szobahőmérsékleten sajátvezetése van. Az ilyen anyagok másik jellemző tulajdonsága az ellenállása hőmérsékletfüggése. A félvezetők ellenállása a hőmérséklet növelésével exponenciálisan csökken, tehát elektromos ellenállásuk negatív hőmérsékleti együtthatóval (NTC) rendelkezik.

Ez így eléggé "szakmaiasan" hangzik, kicsit egyszerűbben fogalmazva félvezető minden dióda, tranzisztor, és bizony az autóiparban egyre sűrűbben használt LED is. Egy modern autó már nem elképzelhető összetett számítógépes rendszerek nélkül, rengeteg kicsi célszámítógép dolgozik össze és ezekben sok sok processzor, kommunikációs chip van. A chipek alapanyaga a szilícium, az az ásvány, amiből sajnos végesek a Föld készletei. Az autóipari beszállítók készítik szinte az összes ilyen részegységet, amelyek nagy része kész megoldásokat alkalmaz, ilyen például a motorvezérlő számítógépek processzora, amelyet alig pár gyártó készít az összes autógyár számára. Csak egy-két márkát említenék: Motorola, Siemens. A bajt tetézi, hogy ezek a gyártók nem csak az autóiparnak, hanem a telekommunikációs szektornak is szállítanak, akik nagyobb mennyiséget vásárolnak, hiszen több mobil eszközt adnak el, mint autót. Sokkal többet, márpedig manapság már minden autóban van tablet, központi színes-szagos kijelző, amelyekben ugyanazok a chipek dolgoznak, mint a zsebünkben lévő mobiltelefonban.